fredag 9 april 2010

Underbara lillebror

Tänk att morbrors tjänster bara var ett samtal bort. Han är förjävla fin, min brorsa. Ställer upp o hämtar ungarna på dagis o fixar käk (njaa, inget från scratch, men vad kan begäras?) när jag o Calle går kväll båda två.
Fick panikhandla lite smidiga middagsalternativ så det inte blir jobbigt för bror. Findus potatisgratäng eller broccoligratäng, han får välja. Eller rentav bara mackor o havrepuffar. Eller stuvade makisar o korv från i förrgår. Halv- och helfabrikat är jag mycket emot egentligen, 75% av det salt vi får i oss kommer från sån skit och överlag så överkonsumeras saltet big time!! Inte bra för njurar, inte bra för homeostasen. Men nåväl, ibland måste man synda. Särskilt när man är i desperat behov av assistans med ungarna pga schema-knök.

Bland Lapin Kulta-burkarna är det totalt 5 bebisar på väg upp, och i de 24 torvbyttorna jag planterat har jag tittat med lupp o konstaterat att 2 små rackare, millimeterstora öglor, har börjat skjuta sig uppåt. Purjo eller tomat, nåt utav 'et. I torvkrukorna satte jag 20 purjo och 4 tomater, och det är i alla fall två av samma som är på väg. Minns inte vilka. Och de sattes den 2 april, så Lapin-bebisarna har lite försprång.
Det är sååå roligt att odla!! Det är typ som att skapa liv. Mamma säger att man ska sätta två-tre frön i varje pyts och sen behålla den starkaste plantan när man planterar om. Jag vägrar bestämt. Jag vill rädda alla mina små liv, med påföljd att jag sedan står där med alldeles för många plantor. Förra året hade jag väl ett 20-tal tomatplantor som jag snällt försökte adoptera bort. Så har det varit de senaste typ 5 åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar