fredag 2 april 2010

Tornbybesök o vårpjuxinhandling

Det var förvånansvärt lätt att vända tillbaka dygnet efter min natt på praktiken. Vid 10 knatade jag upp, och då hade man o barn redan käkat frukost. Ingen fnysning från gubbens sida dock, och det var ju skönt. Vem ger någon rätt att fnysa nånsin förresten? I såna fall kan han ju väcka mig! Något han emellertid undviker då mitt morgonhumör inte alltid är så trevligt.
Nåväl barnen hade käkat sina havrefras o slickat av pålägget på mackan o sen lämnat mackan, allt i vanlig ordning.
Extringen lär vi väl inte se röken av idag trots att det är vår helg, men allting har sin naturliga förklaring, då det vandrar många knepiga får i vår herres hage. Och det är faktiskt inte mitt huvudbry!!
Svampbob stod på i TV:n, ungarna hade klätt av sig nakna "för de vill det!" o jag satte igång med lite sysslor. Sängbäddning, byte av sängkläder, suga av golven där uppe, sätta på en tvätt.
Planerat dagen och raggat sällis. Vi ska åka till Tornby med söta Ida o hennes Linn, vi ska köpa vårdojjor (framförallt till MIG faktiskt!) och sen tror jag inte Ida är svårövertalad för en tripp till Plantagen. Mina stackars tandpetare som harjävlarna nafsat på ska få kläder. Ska kolla upp växthus-idén lite närmare också. I sommar SKA jag ha ett växthus!
Igr kväll drog jag upp lite frön, dels för att fylla blomlådorna men också - såklart - tomater. Har nog dragit upp tomater i typ 5 år i sträck, och alltid från tomater jag köpt i affären.
Hade slut på såna här små krukor att förgro i, så jag skar itu ölburkar istället. Köpte en liten packe med såjord på Lidl o gjorde ett litet miniväxthus med plastfolie och lufthål. Och dränering i ölburkarna! Allt som mamma lärt mig!

Har en klar ambition över hur o vad jag ska odla i år. Ska så på friland, och frångå mammas rekommendationer att fixa pallkragar med fiberduk. Om jag ångrar mig till nåt annat år går det ju alltid att göra så då! Men då ska min man få snickra kragar istället.
Jordgubbar har jag ju redan planterat, men blir väl ingen skörd förrän nästa år.
I år ska det bli, i grönsaksväg, purjo, tomater, sockerärtor, sallad, rödlök, morötter och gurka. Inga jävla squasch eller bönor eller annan skit som jag ändå inte tycker om!
Potatis vill jag ha också, det får bli ett stort land. Och jag MÅSTE ha ett växthus! Dessutom måste jag köpa gurkplantor, av förra årets bittra erfarenhet har jag konstaterat att gurkorna blir beska o totalt vidriga om jag drar upp från frö själv! När vi hade kolonin, då jävlar var det kvalisort på gurkorna! O då var det plantor från början. Så ska vi ha't igen.

Upptäckte faktiskt gubben min tidigare som letade växhus på blocket. Blev glatt överraskad! Han tar med andra ord min önskan på allvar! Mestadels verkar det dock vara trasiga växthus som säljs, de som brakat ihop efter vinterns snömassor.
För egen del blir det nog faktiskt ett nytt. Ska kolla med Ida, hon ska nog också köpa ett nytt. Hennes stod inte heller pall för snön, tyvärr!
Har en drömbild av hur jag bearbetar jorden i en perfekt fyrkant med perfekta rader och laminerade kort som säger vad som finns i varje rad. Kanske lägga tunga slipers runtom fyrkanten för att markera, borde väl bli snyggt?

Tänk om man hade haft lite mera tid bara. Det är så mycket man vill göra.
Idag ska flickorna få debutanvända sina fina vårjackor i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar