lördag 10 april 2010

KASAM

Börjar känna sammanhanget. Trots att det är skyhög omsättning på patienterna då det är en akutvårdsenhet, och trots att jag bollas med 5 (!) olika handledare. Blir kanske lite speciellt att få till en mittutvärdering på torsdag, men vi får göra det bästa av det. Stryka kontaktlärarn medhårs o svänga sig med formella ord å uttryck. Allvarligt talat, det ÄR inte som om jag vore på en vanlig vårdavdelning med långliggare, en sal kan ju byta patientuppsättning 3 ggr under ett arbetspass!
Följde med på datortomografi idag, skiktröntgen av huvudet kan man säga. Det var riktigt häftigt. Vilken teknik det finns! Har bara sett sånt på amerikanska sjukhus-dokumentärer innan. Inom loppet av några sekunder snurrar en kamera rund patientens huvud (patienten ligger på en brits o kameran är bara runt huvudet, som en gigantisk ring) och tar TUSENTALS bilder. Sen väljer man ut vilka bilder datorn skall återskapa, och densamma återskapas från alla vinklar. Sköterskan liknade huvudet vid en brödlimpa, där hon väljer om hon skall skära till snittar, mackor eller landgångar, och tjockleken på dessa. Inget obehag eller nesvär alls för patienten, men ändå helt tillförlitliga svar. Och ändå var inte den här apparaten "värstingen" på marknaden. Himla coolt i alla fall. HHennes vältränade öga kunde skönja en "gammal" hjärninfarkt, medan mitt otränade bara häpnades över teknikens under och såg svart, vitt och grått på skärmen.

Väl hemma såg jag över mina frön (o då inte menat barnen....hahaha) och ett tomt hus välkomnade mig. Mannen har begett sig till Skogsjön med tjejerna. Fortfarande is på sjön. IS? Det har ju varit en hel drös med plusgrader på senaste!
Jaja.
Nu hägrar strax kökstjänsten. Och jag som hade tänkt orka gräva ur lite jord ur ramen till växthuset så det kan monteras till sin helhet imorgon förmiddag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar