torsdag 8 april 2010

Schemafritt men långt ifrån sysslolöst

Såhär såg det ut den 5 april, första lilla älsklingen kom upp ur jorden. Plantering ägde rum den 1 april, så det är snabbt jobbat ändå! Nu inväntar vi bara Litens systrar och bröder :-)



I ett desperat försök att hinna klart med ramen till växthuset, med det tryckta virekt ovanpå lecablocken, satte jag ungarna framför en film efter dagis och bytte om till skitsamma-kläder. Ut med långt borr, nya fina skruvdragarn, hammare, brädorna, såg och spikplugg. Hann ungefär hälften innan dragarn började oja sig o fick sättas på laddarn. HATAR att göra nåt till hälften!
Nåväl, i skrivande stund sitter batteriet i laddningsposition o jag har svängt ihop en middag. Köttfärssås och skabetti, som jag tydligen sa när jag var liten. Den mest frekventa lagade maten hos barnfamiljer, eller åtminstone delad förstaplats med falukorv. Utan att ha vetenskapliga belägg för det hela, men så måste det vara.
Det går bra hittills att leva på den där arma summan fram till barnbidraget. Frivillig fattigdom!! Känns bra när det är så i alla fall. Tvingade Calle att cykla till jobbet idag, men eftersom jag åtog mig att ensam ta hand om hela morgonracet med barnen o frukost o dagis o bäddning o sådär så hade han inte mage att klaga.
Jag har varit lite effektiv idag i alla fall, och åtminstone påbörjat den där jävla-skit-jag-hatar-den-hemtentan. Inledningen är nästan klar, försättsblad färdigt, innehållsförteckning påbörjad och 4 referenser angivna. Det bökiga är att typ hitta källor i efterhand, information som jag har hittat från en högst tillförlitlig C-uppsats jag lånat på bibblan kan jag ju ändå inte referera till, utan jag måste gå till förstahandkällan. För att uppfylla kriterierna. Jävla kriterier! Jag kan söka i olika databaser, jag har förstått vad empowerment, compliance och delaktighet är och jag har satt mig in i en pedagogisk metod, i det här fallet Motiverande Samtal. Varför måste man hålls med rapporter o jävelskap föööör? När man inte har Word på datorn blir det liksom inte desto roligare.
Göda barn och ut o fixa färdigt ramen nu. Efter maten, kanske muta med glass o tecknat för att de ska hålla sig i schack så jag kan smita ut en stund?
Jag går fredag, lördag och söndag på praktiken. Ser inte jättemycket fram emot det. Ur studieperspektiv ja, det är bra o få flera dagars sammanhängande, men HELGEN? Försakar ju ledighet o umgänge med, ja, livets mening till förmån för obetalt arbete för att nå ett G!!! Bitterljuvt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar