måndag 31 maj 2010

Sommarlov vart fan är du?!

Asså allvarligt, jag är så less på plugg så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Statistik! Den som uppfann detta skitämne borde avrättas och halshuggas och amputeras överallt, o sen flås o has ihjäl en gång till! Det är värre än matte C där tjommarna försökte tala om för mig att en prickjävel lutar! Lutar???
Just for the record, jag klarade den kursen, men det var på det berömda...
Men statistik....ANOVA, olika sambandsmått, olika analysmetoder från förra terminer och nu blandas det in något som heter något så fint som multipel regressionsanalys. Det är när man har en massa olika variabler som kan påverka det man vill mäta, och man egentligen skulle kunna göra massor av olika 2-sample t-test (= en grej jag faktiskt har lärt mig). Men ack det blir ju sååå rörigt och jobbigt, så då tyckte tjommarna att "ja" *ding* vi hittar på nåt som gör saker och ting enklare! Vips, så var multipel regressionsanalys född. Då kan man alltså mäta och analysera om stora tuttar, små fötter, antal utbildningsår, längd, vikt eller huruvida du har din farmor i livet spelar roll för vilken lön du får på din arbetsplats. Visst är det väl fantastiskt. Jag kommer verkligen ALDRIG klara den här tentan.
Vi har dessutom basgrupp imorgon på ett statistikscenario, och på onsdag har vi seminarium i Kvalitativ metod och Intervjuteknik. Imorgon as-bitti ska vi göra powerpoint-presentationen.

Samtidigt försöker man få vardagen att snurra hemmavid. Jag hospiterar ungefär 2 ggr i veckan, Calle har ju sina eviga kvällar på Karlssons, sen har han två innebandykvällar per vecka och jag har en fotbollskväll per vecka ett litet tag till. Växterna behöver sin vård och omsorg (jag tänder ett par blockljus ute i växthuset över natten så det inte ska bli alldeles för kallt för de små liven) och garagebygget sitter ju o håller tummarna för att färdigställas. Emilia har ju också fotbollsträning en gång i veckan, och det känns viktigt att etablera rutiner även för ungarnas aktiviteter.
Gick loss med penseln igår och började svepa plankorna på staketet på altanen också. Vi hade ju ändå snackat om att det skulle få bli vitt....ja va smart, nu är ett till projekt påbörjat. Samtidigt så tvingar man sig själv att faktiskt avsluta och få projektet gjort, för det ser ju helt förjävligt ut när det är halvklart bara.

En av många i raden trafikolyckor hade ägt rum, lite nervös var jag allt över att hitta trafikskadeoffer på jobbet. Kände att jag kanske inte riktigt var redo för riktigt fysiskt sargade människor ännu, trots att det är häftigt och otäckt och läskigt och spännande på samma gång....men det var nog bra att det fick vänta något. Jag samlar kött på benen först, och det bildligt talat, märk väl!

Vi nöter allt lite på varann här hemma, om skitsaker. Tjejerna hade duschat och jag trodde den oskrivna regeln var att vi tog en unge var efteråt...Jag tog Emilia med tänder, kiss o jamas. Puss o natti, sen kom inte Alicia upp, näe för då hade ju Calles TV-program börjat! Och han är ju sååå trött o han har ju inte suttit på arslet på heeela daaan, så han kan ju vänta till reklampausen o göra klart ungen. NÄE! Inte när klockan är efter nio! Då är det väl bättre att hjälpas åt tills alla måsten är klara o sen kan vi slappna av båda två istället!! Något jag också förkunnade för honom med inte så kärvänlig ton. Det är ju inte som att jag har latat ihjäl mig idag - eller någon dag - heller, för den delen. Då blev han tjurig tillbaka, och nu sitter vi här i varsitt rum och tiger. Det är sann kärlek!

1 kommentar:

  1. Gumman....småbarnsföräldrar....måste jag säga mer. Sköt er !
    Kram Mams

    SvaraRadera