tisdag 18 maj 2010

Tidig uppståndelse och sviktande lårmuskel

Hohoho dagboken.

Mina två första dagar på IVA har gått bra. Det är fruktansvärt mycket med det tekniska bara. Jag har assisterat farbror doktorn vid en tracheotomi - för oinsatta alltså när patienten får en ventil i halsen (på latin "trachea", luftstrupen!) istället för att vara intuberad via munnen. Jättetrevlig pedagogisk läkare, som hela tiden berättade vad, hur o varför han gjorde som han gjorde, samtidigt som han gjorde det.
O då har jag hört så himla mycket skit om IVA! Nån kursare som sa "Åh fy fan va tråkigt!" när jag berättade vart jag skulle sommarjobba, någon annan som med ett närmast sympatiserande tonläga sa "Jahaaaa..." i stil med "stackars dig"....WTF? I normalfallet brukar ju rykten eller uppfattningar innehålla åtminstone ett korn av sanning...?
De kan ta sina uppfattningar o stoppa upp i häcken, jag har fått ett sällan skådat fantastiskt bemötande av ALLA jag träffat däruppe! Min handledare är helt suveränt bra, varenda en i samtliga yrkeskategorier har kommit fram o hälsat o tagit i hand o sagt välkommen hit, och alla tycks brinna för att jag ska trivas och lära mig så mycket som möjligt - vilket såklart är min egen ambition också!
Efter denna lilla tid är det ändå hästlängder bättre än flera av de tidigare praktikplaceringarna. Speciellt Thorax, det var riktigt ohyggligt värdelöst illa. Skitbemötande (och särskiljning mellan mig och kursaren!) och upplevelsen av "förlåt för att jag finns och är student"-känsla. Även om hjärtan och thoraxkirurgi hade varit något som fångat mitt intresse till max, hade jag tvärvänt i tankebanan efter den placeringen. Aldrig i livet att jag skulle få för mig att söka dit när jag är färdig syrra. Lesson learned: Bemötande är så fantastiskt viktigt, jobbarkompisar, stämning, kemi. Hellre torka skit och spyor dagligen på arbetsplatsen än förlösa mammor, som ju är min dröm, om man samtidigt blev mobbad på jobbet. Nog för att den jämförelsen är att dra det till det yttersta, men....så är det.
Känslan jag har efter de första dagarna på IVA är att jag längtar dit igen, jag längtar efter att lära mig mer om allt på den avdelningen och bli självständig. Jag vet redan nu att jag kommer trivas kanon!

Vi har emellertid fått helt olika dygnsrytm nu, jag o C. Han jobbar kväll o jag har gått dagturer med uppståndelse klockan 05.30. Lite lättare att gnugga gruset ur ögonen när det är ljust i alla fall.... Inte mycket vaken tid tillsammans. Fast det är ju vardagens vanlighet =)

Packat ett Tradera-paket, och kunde således föra över ytterligare 120 kronor till Bröllopskontot =) Yey, summan tickar uppåt så sakteliga!

Planterat ut squasch och zucchini i växthuset nu också, och 5 tomatplantor. Chansar en gång till, nu har det ju gått en vecka till o det var glödhett ute idag! Måtte de frodas, mina älskade små liv! Jag tror jag siade rätt om gurkplantorna. Den ena klarade livhanken, den andre får palliativ vård, loppet är kört. Blev en dyr gurkplanta, sjuttio spänn! Och jag ska avvakta ytterligare innan Gurka får komma ut i glasbyggnaden.

Var hos barnmorskan idag. Så himla trevligt att träffa henne igen, efter tre år! Hon forskar ju inom omvårdnad, berättade lite om det och tror nog hon tyckte det var lite kul o träffa mig igen också. Hon frågade en massa om utbildningen och så. Fick en läkartid i juni, får se om det blir av. Om 6-8 veckor ska förhoppningsvis oron stillas en aning!

I går spelade jag fotboll. Det är ju så hejdundrande kul! Det tyckte emellertid inte min lårmuskel som strejkade big time och small till rejält. Det är ju faaaan också! Jag hade längtat hela dagen! Envishet är en del av mig, så jag trotsade smärtan en stund - skulle rensa nere i försvaret, missade bollfan och låret sa ifrån ännu mer. Lunkade haltandes av planen o tårarna var inte långt borta. FAN! Av de totalt ynka 8 matcherna, där varje spelminut kostar oss 11,30 kr, kunde jag spela i ungefär tio. Vi vann i alla fall matchen.
Jag har egenvårdat mig, för det är match imorgon igen. Och jag SKA va med! Lång asvarm dusch hos mamma, helkroppsmassage och insmörjning av mami. Det var igår. Benhelvetet i högläge igår - underlättar ju venösa återflödet så cirkulationen förbättras, vilket hjälper till att läka ut blödningen i muskeln - och applicering av tigerbalsam idag. Flottigt och mentoligt. åååh det måååste bli bra! Vi är redan kort om folk imorrn.

Två dagars tentaplugg hägrar nu, ska göra så mycket jag orkar men sen får det faktiskt bära eller brista. Jag är slut i huvvet o tjock på kunskap i celebralen nu, höhö. Skoltrött är ett annat ord. Jag har längtat efter sommarlov sen i januari. Ska försöka o lägga manken till ändå, för det vore ju ohyggligt skönt att ligga i fas som sagt.

....å jag klarade min hemtenta! 95,5 vackra högskolepoäng på min Ladok-sida. Yeah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar