söndag 30 maj 2010

Chokladvinst och barnfritt en hel kväll!



Ibland ska det till o ha tur! Men vi tar det från början, jag är ju inte känd för att hålla mig kortfattad.


Min fredags-stress såg ut såhär: Packa alla grejer som barnen skulle ha med sig för en natt hos moster, packa ombyte o smink o sånt till mig, hämta på dagis, åka till ByggMax o köpa färg (så jag kunde måla på lördagskvällen, eftersom planen var att vara seg o bakis ville jag inte handla då! o va rätt jag hade!) Lämna ungarna hos Karro o dra vidare till systemet, varpå jag får ett samtal från mamma "Jag är lite hungrig, köp pizza!" o sen lämnar hon över luren till Ilskan som lämnar order på nåt vin. Vinet ifråga hittar jag inte, jag är ju inte så välbevandrad på systemet liksom, men efter massor minuter i feletonen duger ett av de vinerna jag hittat ändå. 3 st Lapin Kulta och en Bacardi Breezer Watermelon till mig. Den är sjuuuuukt god! Cider är för mig passé, nu är det öl och Bacardi Breezer som gäller. Och va rätt jag hade! Fast med facit i hand skulle jag köpt bara två av varje.


Ilskan och Freja och moder var hemma när jag kom. Eviga stress. Dusch o smink o kläd. Och lite börja öla. Höhöhö. I ungefär två timmar, knappt, höll vi ut innan Ilskan var tvungen att åka till stan och möta upp moster. Jag o mamma fortsatte sitta och vara visa ett tag, o sen började vi traska. Utmed Stångis promenerade vi, under inverkan av promillena. "Fan vad jag älskar dina barn!" utbrast hon vid nåt tillfälle. Ja, det talar väl för att den sentimentala, i nyktrare fall undanskuffade sidan hos mor, var på väg o kika fram.




Vädret sög. Vi mötte upp Karro o mina kickor precis bredvid Scandic. De hade fått åka buss! Värsta äventyret! Emilia var helt lyrisk. Jag ombesörjde en varsin gräs-kiss på dem båda, det var ju Karros största farhåga. Snart tröttnade båda töser, men Emilia pekade bortåt ett sånt här chokladhjul. 5 nummer kostade 30 kr. O som vanligt var ju jag kontantlös. Frågade Karro, som vecklade upp sin plånka, och moster började gräva i sin börs och menade att "jag vill bidra!" 30 kronor i mynt. Japp, nu hade vi ytterligare några minuters tidsfördriv för o lyckas hålla ungarna i schack. EN gång spelades, och dom vann direkt! Dra på trissor! Och stoltheten gick inte att ta miste på när de fick bära den gigantiska kartongen i varsin ände genom folksamlingens pekanden och ojanden. Åååååh vad underbart, de fick vinna!!



När Ilskans brors spelning var över begav sig Karro hemåt med kidsen igen, och nu väntade lite festande för deras mor. Drickande och pratande med Moster Lena o hennes Nicke, mami och non tjomme hon kände från Saab. O sen kom världens bästa Jocke också, i ny fin väldoftande skinnjacka! Vet inte om hans andra hälft var lite orolig för honom, ty JAG hade missade samtal från henne sen....nåväl. Kvällen flöt på fint! Och såhär snygga var vi!



Jag tycker inte att åldersskillnaden är sådär överdrivet tydlig såhär på bild. Det skiljer nästan 20 år, men inte syns väl det?

Dagen efter var man ju, som sig bör, ganska seg. Vaknade av trängningar kl 07 på lördagen och då sitter mamma uppe i soffan o läser, pigg som en lärka. What??!?! Rimmar rätt dåligt med den evigt morgontrötta modern jag trodde mig känna. Ägnade inte alltför många tankar åt detta, did my thing o la mig igen. Klockan nio känner jag en ömsint klapp på min kind, och mjuka ord som yppades "Frukosten är klar". På bordet väntade en delikat uppdukning av en färgsprakande vrål-frukost. Perfekt skuren sallad, skivade tomater och fetaost, äggröra med utsökt kryddning och finhackad lök, alldeles lagom stekt bacon, kaffe och ett stort glas färskpressad juice. Sån här juice som Emilia inte gillar, sån "med hår i"....själv har jag inget emot fruktkött. Fantastiskt! Det är alldeles ljuvligt att bli bortskämt ibland, underbara mamma!

Mamma blev senare upphämtad av Morf, här skulle plockas liljekonvaljer. Själv segade jag ett tag till innan jag kände mig körbar och åkte ut till Hjulsbro för o avlasta Karro lite. Jeppson hade flytt fältet till fiskarnas land, han kom senare hemcyklandes med en 1-kilos gös som han inte orkade rensa. Så lördagskvällen blev det färsk gös i ugn, vilandes på ett täcke av tomat, lök, ost, kryddor och grädde. Inte alls så äckligt faktiskt!

Mina flickor hade ju fått frossa i chokladvinsten så de var lagom mycket mellan golv o tak. Jag la mig ner på trädäcket o sov (!) i typ en timme. Kanske kan konstatera att jag är för gammal för alkohol...höhöhö.

Jag gjorde pannkakor till lunch och kort därpå var det dags att susa vidare till Mantorp igen, lagom till pappa Calle slutade jobba. Han tog ju vid arbetet på hemmaplan istället, hattläkten ska på nu. Då hade jag marktjänst. När det blev för sent för att väsnas med såg o spik, byttes vi av o jag gick ut med penseln i högsta hugg. Det SUGER att måla på helt obehandlat trä! Två drag med penselhelvetet, kramp i handen och armen och man har då lyckats måla ca 20 cm trä. Bättre blir när färdigfärgen ska på sen, den är som att slicka upp på väggen, så lätt går det! Man sporras lite av speciellt en granne som gav upp målningen av sitt hus förra sommarn och fortfarande har en omålad kvadrat på väggen vid sin altan. Men här hos oss, där händer det i alla fall grejer!

Det är tydligen mors dag idag. Shit. Jocko ringde nyss o tyckte vi skulle åka till mamma. Töntig jävla dag egentligen. Får se vad som bestäms...nu orkar jag iaf inte skriva mer. Tjing!

2 kommentarer:

  1. Vadå "sentemental"....inte jag inte....hård som flinta så det så ;)
    /Mams

    SvaraRadera
  2. Det här var en rolig text. Slicka upp färg! Hår i juicen!
    Jäkligt kul för barnbarnen att vinna choklad!!! Fast välja mjölkchoklad när det finns schweizernöt??? Och kolla mailen nån gång ibland.
    Aqui esta muy bien!
    Fars

    SvaraRadera