onsdag 12 maj 2010

Jävla låtsasmat



Skåda, Italiens flagga i min lunch! Weight Watchers lasagne med "bladspenat, tomat och fyllig béchamelsås" --> de hade likaväl kunnat skriva randig sörja med lite halvkokta pastaplattor i. Fy vilket ljug. Såg liksom inte riktigt ut så på förpackningen. Den s.k. "maten" rekommenderas ICKE! Snabbmakisar med korv innehållandes 10% kött är med största sannolikhet ett bättre o nyttigare alternativ!


Idag har jag transkriberat en intervju. Hade ju faktiskt en raketkarriär som transkriberare för några år sen, under mammaledigheten. Hade dock inte tillgång till samma resurser idag, och inkompetensen i teknikbemärkelse gjorde sig uppenbar. Tack o lov har jag världens bästa egna Data-akut, som efter lektion över msn hjälpte mig reda ut det hela. Så att jag kunde pausa! Woho!

Nu hägrar bara tentaplugg. Undra vad jag kan minst om? Där borde jag dyka ner lite nu. Ileus kan jag nog hyfsat. Levern är ju besvärlig eftersom vi inte fått någon föreläsning om den friska, som vi blev lovade innan praktiken. Nu ska vi helt plötsligt kunna den sjuka. Lärarna hade ju givetvis en slingrig bortförklaring som rättfärdigade löftesbrytet. Jag ska nog rita upp en gallblåsa, en lever, en pancreas och en magsäck som alla är förknippade med lite tarm. Sen ska jag rita ut lite olika enzymer, t.ex CCK som finns i den där böjen ovanför pancreas som meddelar gallan, "Töm dig", o då delas bilirubin upp i sterkobilin och urobilin, urobilin kommer i blodbanan och utsöndras med njurarna och gör kisset gult. Sterkobilin färgar faeces brunt. Utan detta blir det kittfärgat. Vad betyder det? Beige? Gud jag kommr inte ens ihåg om det var såhär det var. det jag ville komma fram till var ju hur o varför man blir gul vid ikterus, och varför ögonvitorna blir gula. Men man märker symtomen via eliminationen innan man blir gul på vissa ställen på kroppen, det vet jag i alla fall.


Försökt göra HLR på mina gurkplantor. Tydligen var det frost i förrgår natt o de slokade rejält efter vistelsen i växthuset. Jag grävde upp dem, med mycket kärlek, i varsin hink.

Som min kära vän Ida sa, brytpunkten har skett o nu är det palliativ vård som gäller! Men jag hoppas fortfarande på ett medicinskt mirakel på min lilla älskling i den vänstra hinken.

För fan. Frost - i mitten av maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar