torsdag 10 juni 2010

statistik kanske.

det KAN faktiskt ha gått vägen på den där lilla skrutt-tentan. Jag vet en fråga jag måste ha missat på, för jag skrev inte att forskarna skulle ha använt sig av Bonferroni för att korrigera p-värdet (dvs risken för ökad slump) ---> men jag hade noterat att p översteg det kritiska värdet i två av jämförelserna. Försökt liksom ge mig själv poäng på de frågor jag var säker på o visste jag kunde - då kom jag ändå upp över G-gränsen. Vore för jävla gött, då behöver jag aldrig titta åt statistiken igen! För vi ska inte göra nån kvantitativ studie när vi gör uppsatsen i höst. Never ever.
Konfronterade läraren med min underkända tenta, och ifrågasatte vad hon menade med sina faktiskt ganska kränkande kommentarer. Läraren rodnade, pratade mumlande och ganska tyst och försökte hänvisa mig vidare till examinator istället trots att det var hon själv som hade rättat!!!! De har ju sina berömda aktivitetsverb, ange, beskriv resp. förklara/motivera. På "Beskrivande"-nivån, dvs mellanmjölk, där hade hon skrivit att jag hade beskrivit "ytligt". Ytligt??? Är du precis jävla fel i huvvet? Inflammationsprocess; trombocyter, koagulation, fibrintrådar, bindväv -> kollagen --> ärrvävnad, perforerar/rupterar lätt och mister sin funktion i varierande omfattning. Är det YTLIGT? Nähä, det tog hon visst tillbaka, det var fråga 1 och 4 jag var "svag" på. Jag hade inte skrivit att jag ska ta blodtrycket för att ett högt kan tyda på chock och ett lågt kan tyda på hypovolemi/inre blödning. Jag skrev att jag palperade buken, men inte att jag tittade på den. Jag menar vad faaan...
Lesson learned, jag ska skriva allt jag vet utav bara helvete, skriva så pennjäveln blöder, oavsett om det är beskriva eller förklara-nivå. Deras egna tjusiga aktivitetsverb som de svänger sig med hade tydligen inte alls den betydelse de själva hävdade.
Nåväl, jag ska släppa skiten och fokusera på IVA-jobb och garagebygge nu. Jag känner mig själv ganska säker på att jag sätter den där jävla tentan i augusti, jag skulle faktiskt kunna skriva den idag redan. Lite kul till o med - eftersom jag KAN det, jag vet redan nu att jag uppfyller målen. Kanske därför det känns extra jobbigt att inte få det erkännandet från högsta hönsen och på papper.
Ledig dag idag, och Calle slutar jobbet en timme tidigare. Då hinns lite snickeri med....helgen är fullproppad med hittvingade familjemedlemmar som ska arbeta under uppsikt av oss på garaget. De jobbar för mat o husrum, höhöhö. Mamma, Jocke, Jeppe och förhoppningsvis Karro också. Barnen lämnar vi hos Calles mamma. Målet är att nästintill färdigställa garaget nu och ha det helt färdigt till semestern. Då kanske vi kan få lite ROLIGT i sommar också.

2 kommentarer:

  1. Linda!
    Jag förstår vad du menar! Hela min tenta var helt nedkladdad av negativa kommentarer och jag kände mig helt nertryckt. Inte en enda positiv kommentar,ändå hade jag turen att bli godkänd så jag ska inte klaga. Men jag tycker du gör rätt i att säga vad du tycker, de vet inte vad dom sysslar med!

    Hoppas du får en trevlig sommar och kan koppla bort skolan! Nu går vi ut i verkligheten i sommar istället, känns härligt :)

    Hälsningar
    Maria (den introverta ;))

    SvaraRadera
  2. Hihihi, Maria! Va kul att du läser! Och tack för medhållandet =) Grattis till dig iaf!
    Jag har varit vrål-depp de senaste dagarna o det blev inte bättre sen jag hämtade ut papprena....men statistiken gick rätt ok så det är väl lite plåster på såren!
    Yes- reality it is! Ha en underbar sommar du också så ses vi i höst! Kram!

    SvaraRadera