torsdag 3 juni 2010

Ledig dag i strålande sol

Anklarna värker något idag och påminner om en askul match vi hade igår. Tyvärr blev det bara oavgjort, men spelmässigt ledde - och vann - vi. Det är så förbaskat kul när passningarna sitter o spelet funkar liksom. Jag testade på att vara både på topp o mitt, kände mig helt otrygg och missplacerad men det var faktiskt kul!! Hade några chanser som jag i min oerfarenhet sumpade totalt...men shit happens. Skitskoj var det i alla fall - och nu är det bara en match kvar innan sommaruppehållet! Detta kommer visserligen vara rätt skönt ändå, en tid mindre att passa och det minskar ju ändå stressen aningens.
Det är helt underbart väder ute! Satt o drack mitt morgonkaffe på altanen och vevade ner terrassmarkisen o njöt av solen som bara omfamnade mig.

Världens bästa Sandy fyller 26 innehållsrika år idag, jag o ungarna ska bege oss ut i Mantis-skogarna och plocka en fet bukett liljekonvaljer åt henne. Sen tänkte jag skriva en middagscheck åt na, gällandes för två vuxna och två barn hemma hos oss. Valfri mat lagas på hennes beställning, men med två dagars framförhållning. Det är väl bra, och alldeles lagom!

Innan mannen åkte till jobbet nu tog vi en klättring upp på garagetaket för att fastställa antalet kvadratmeter taket är på - så att vi kan beställa takpannor. 8 x 9 meter. 72 kvadrat, men antalet pannor beror ju på lutningen på taket (18 grader) och antalet som behöver köpas beror ju på hur många vi redan har. Jag ska bena i't idag o ta mig ett snack med nissarna på Bygglagret i Mjölby. De har fri hemkörning!

Fick en räkning på 3700 kr som var rätt så oväntad. En uppräkning av dagisavgiften för 2008 där kommunen stämt av mot Skatteverkets uppgifter. FAN! Jag hade ju tre olika inkomster det året, mammaledig de tre första månaderna, jobbade sedan i knappt ett halvår och pluggade resten av året, samtidigt som jag extraknäckte lite. Jag var rädd för just detta och höll därför frekvent kontakt med kommunen. Hur skulle jag fylla i inkomstuppgifterna? Jag visste ju inte, jag kunde bara gissa! Samma år bytte Calle jobb och fick en stor klumpsumma för sin innestående semester från förra jobbet, det visste jag ju heller inte om när uppgifterna fylldes i. Ett bättre alternativ hade ju i såna fall varit att jag ringde in och meddelade den sammalagda bruttolönen varje månad, men blev informerad att så går det ju inte till. Nähä, det skapar väl merjobb för kommunen antagligen... Men då är det ju jag som hamnar i "kläm" känns det som! Har ju försökt göra rätt hela tiden, efter rådande förutsättningar! Bara för att kommunen är fattiga nu efter all snöröjning de inte hade räknat med....så nu jävlar ska vi dra in pengar från småbarnsfamiljerna! BAH! Japp, kriget pågår för fullt. Hon tanten jag har kontakt med är visserligen hur bra som helst, det ska ju sägas. Inget ont mot henne alls. Ont mot politiker i största allmänhet, och ont mot regler som sätter folk i kläm.

Alicia sa att hon inte KAN klä på sig själv, hon är ute i sandlådan iklädd sin pyjamas nu. Underligt, hon som ALLTID "kan hälv" annars! Å andra sidan är jag själv i mitt "I don't do mornings"-nattlinne, så vem är jag att gnälla på ungarna?? De sköter sig så fantastiskt bra själva, leker o håller sig sysselsatta. Mina fina smågrisar.

Liljekonvaljer var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar