tisdag 12 oktober 2010

4 år

Ja, det har gått några varv runt solen sen yngsta donnan klämdes ut. Idag blir min bebis 4 år gammal. Helt sjuuuukt! Vart tar tiden väääägen?? Jag säger som alla "gamlingar" alltid säger, åren bara går!!!

Är hos min Sandy ()nu så det blir bara en snabb update.
* Att engagera the Moder och the Broder i operation viktminskning är icke aktuellt. Schemana är ansträngda som det är, jag vill hitta min egen väg till neråt-pil och vad gäller näring och fysisk aktivitet så tror jag att jag vet och kan mer än berörda parter redan, tack vare studierna. Hur blygsamt det än kan låta! This is my shit, liksom! Nu vill jag snarare leva som jag lär, för det har jag inte till fullo provat innan.
* No no, någon 1-timmes powerwalk funkar inte idag, bästaste Muu. Är all alone med barnen o när mannen är på ingång ska middagen helst vara serverad och undandiskad och dessutom har då skymningen redan fallit. Kl 20.30 åker han på sin korpinnebandy, och jag är all alone igen. Idag blir en vilodag. Tyvärr!
* Igår skulle jag o Sandy ta en gemensam prommis i Sya-spåret. Intentionen fortsatte att vara sådan ända tills vi kom dit och konstaterade att det var kolsvart. Inte en enda lampa lyste upp. Vi tog en 40 minuters promenad i rask takt/pw/joggingtur, lite om vartannat, runt omkring i samhället istället. Rätt gött när man är två! På vägen till Sya såg vi en nyfiken RÄV i diket, en jättefin en, med pälsen intakt. En riktig Micke-räv, som i barnboken =)
* Jag har blitt matbesatt. Och ändå är jag inte riktigt hungrig. Pulvret faller väl ut och min tarm jobbar på precis som den ska, tackar för varningen. Det trevliga utfallet härrör från goda kunskaper i fysiologi. Yes! Matbesattheten, however. Det var en fullkomlig PLÅGA att sitta där i lunchrummet idag, alla andra drog fram sina mustiga grytor med kött, krämiga såser, pasta, någon hade visst currygryta med kyckling, jasminris och blandsallad...Någon hade örtkryddad lax med klyftpotatis och kall sås. Vi diskuterade trattkantareller, och hur gott det är att pimpa en gräddsås med lite smulad, torkad svamp. Ååååh, mitt egna recept, på risotto med färska champinjoner och en fond gjord på räkskal!!! Jävlar i min lilla låda vad saltsyraproduktionen var igång i Lindas mage! Men ack, där satt jag, och blickade ner på min tallrik - som dock var full, för äta, det ska man - som pryddes av purjo, isbergssallad, gurka, tomat och så blomkålsmoset med vitlök, dagen till ära spetsad med broccoli. Till efterrätt åt jag en morot. Och vatten, mycket vatten. Kämpade mig igenom tuggorna, som för övrigt växte i munnen, och tröstade mig med tanken att får jag bara i mig detta, då kommer jag inte vara hungrig sen. Rätt hade jag! Men jag måste vidga vyerna. Nu har jag ätit blomkålsmos med varierande smaksättningar i tre dagar i rad. Kanske skulle jag ugnsbaka lite morötter ikväll o ha till matlåda imorrn? Sen har jag köpt mitt kära pulver i variant Blåbär också. Riktigt gott, och hungern försvinner!

Igår tog Calle före-kort. Ett i profil och ett rakt framifrån. Fetto-kort! Hoppas det blir en fröjd sen....att gå tillbaka o götta sig åt hur jag såg ut FÖRR....

Alicia igen, ja. Kalajset blir först på lördag för kompisarna och sen på söndag för familjen, men lite firad blev hon allt imorse på riktiga dagen. Tänkte upprätthålla traditionen som jag själv växte upp med, att det var skrovlig sång och tidig-som-fan-paketöppning på morgonen den dagen man fyller. Och inte var det svårt att gnugga gruset ur ögonen för min lilla sömntuta, när två stora paket väntade vid fotändan!!!!

3 kommentarer:

  1. Det värsta är att ju äldre man blir, desto snabbare går åren...

    /Malin - den gamle:))

    SvaraRadera
  2. Heja heja idag också! Skippade långpromenaden och sprang till gymmet istællet. Måste sæga att det ær både praktiskt och ekonomiskt att E har gym på jobbet. Helt ensamma = slipper kænna mig uttittad, lagom lång væg hemifrån = givade løppass, lagom kort væg = kan motivera mig att springa dit, gratis = need I say more? ;-)
    Du får passa på att køra stairmaster i trappan dær hemma vetja, upp och ned en kvæll.

    SvaraRadera
  3. ... glømde ju: Grattis Alicia på 4 årsdagen! :)

    SvaraRadera