tisdag 18 augusti 2009

Storm, plugg, hantverkare och kaxig 4-åring

Läste på Aftonbladet om stormen Bill som är på väg att slå till mot nåt ställe i väst. Släng dig i väggen, Bill - här i Mantis hade vi stormen Allan och han var inte mild i sin framfart! Ungarnas pool blåste sönder och mina små tandpetare till träd låg som slickade mot marken. Nu är klockan nästan åtta på kvällen och de vansinniga stormstyrkorna verkar ha avtagit något.

Jag lämnade och hämtade flickorna per cykel idag. Alicia där bak på min hoj och Emsan fick trampa för egen maskin. För att ett sådant projekt ska kunna genomföras krävs mycket tålamod, fjäsk och uppfinningsrikedom.
Lite full i skratt blev jag när jag hämtade ungarna och vi trampade hemåt. Allan hade väl nått sin kulmen just precis då på sena eftermiddagen, och Emilia kämpade i motvinden i backarna under muttrande och protester, ivrigt påhejad av sin lillasyster: Kom igen, Mija, kom igen! Bra, Mija!
Jag instämmer i samma peptalk för att hon inte ska vilja vila var 10:e meter, och får till slut kastat i ansiktet: "kan du sluta tjata mamma, jag blir trött i huvvet!!"
Där fick mamma så hon teg, minsann! I min iver att vara en god förälder som peppar, stöttar, uppmuntrar och berömmer, får man kastat i ansiktet att man tjatar.

Fakturan för rörmokerijobbet var visst lite felberäknad. Nämän oj då! Jag kunde dessutom hålla inne med ca 2000 kr för det sista elementet som inte var uppsatt än, då detta givetvis måste göras först efter kakel o klinker är klart. Då landar vi istället på 31000 kr nu ungefär, vilket fortfarande är ca 7-8000 mer än vad jag räknat med. Dock verkar denna beräkning stämma helt och fullt, men jag var ju faktiskt lite upprörd när jag pratade med snubben och var därför tvungen att delge honom lite kritik. Jag föredrar nämligen att kunna kommunicera med mina hantverkare, vilket inte är den lättaste uppgiften när de som bekant varken behärskar engelska eller svenska.

Immunsystemet och omvårdnadsteoretikerna har jag fokuserat mest på nu. Ska försöka läsa igenom allt det en gång till innan sängen så kanske hjärnan får för sig att bearbeta allt inatt så det sitter som berget tills imorrn. Diabetes tror jag mig kunna hyfsat. Allergi och astma kan bli lite besvärligt på cellulärnivå, men det kan ju också härledas till immunsystemet i mångt och mycket så det kan nog gå vägen det också.
Pubertet, adolescens, och småbarnstiden hoppas jag att det mesta sitter sen gammalt, jag har inte haft tid att nöta in allting....utan valde att lägga mer fokus på det som jag verkligen inte kunde alls.
Det puckade är, att om vi har två personer som kan diabetes som ett rinnande tjohej och inte ett smack om allergi och överkänslighet. Den ena får diabetes i sitt scenario och den andra allergi, då klarar bara den ena personen sin tenta trots att de ha precis lika stora kunskaper i kursen.
Detta är väl nackdelen med en så pass stor tenta. Jag får helt enkelt hålla tummar och tår att slumpen är på min sida imorgon. Och om den inte är det så är det faktiskt inte jordens undergång, jag har ett halvår på mig innan det brinner i knutarna. Men visst fan vore det skönt att ligga i fas!

1 kommentar:

  1. Lycka till med tentan idag!!!
    Håller tummarna.
    /Mams

    SvaraRadera