torsdag 16 september 2010

Cykel, trött och tenta

Tentan gick bra, den ringa sömnen till trots. Fastnade ordentligt på en fråga, men det löste sig efter lite ritande på kladdpapper. Sen jämförde jag alla svar med de andra i klassen, varav den absoluta merparten hade fått samma svar --> sånt bådar ju gott =) O det skulle kännas pissigt att bryta en fungerande trend; jag har ju åtminsone satt alla läkemedelstentor på första försöket =)
Bara för att ge en bild av hur uppgifterna ser ut ska jag försöka återge den jag fastnade lite på.

Situation: Tant med smärta
Ordination: Injektion Petidin 100 mg
Tillgängligt preparat: Petidin ampull 50 mg/ml, 2 ml
NaCl 9 mg/ml
Injektionen skall spädas till en styrka av 10 mg/ml
Uppgift: Hur mycket NaCl skall användas till spädning?


Vore ju coolt om någon - som inte är inne i sjuksköterskeplugg-svängen - kunde lösa't! Det räcker ju inte med korrekt svar, man måste kunna följa hela uträkningen och rättande lärare skall se hur man har tänkt så att det blir hanterbart och tillämpbart.
Skönt att det är över....och hoppas jag aldrig mer behöver skriva några såna tentor i alla fall!

Tröttheten har gjort sig påmind idag, men det var klart värt det ändå. Man måste ju få spy ur sig lite skit när de rödgröna retar upp 'en. Såklart =)

Jag släpade med mig båda barnens cyklar till dagis när jag skulle hämta dem. Gäller ju att ta vara på tillfällena, och det är dags för Emsan att lära sig utan stödhjul nu. Istället sitter en stång baktill som jag kan hålla i och springa med bakom. Hon är såååå himla nära....tyvärr tycker hon ju inte att det är kul att cykla, så det är tvång som gäller. No mercy! Men hon klarar typ 20-30 meter själv, men såfort hon blir varse att jag har släppt stången blir hon hysterisk....Men jag vet ju det, att har hon en gång lärt sig kommer hon aldrig behöva lära sig igen, så det är envishet o stöttning från min sida som gäller! Hon börjar trots allt mjukna lite. Alicia skiter helt o hållet i om hon ramlar, och hon cyklar mer än gärna. Stödhjulen sitter på hennes cykel nu, och de lär vi utan bekymmer ta bort till våren.

Yes, och ikväll är det duell mellan Reinfeldt o Sahlin =)
Imorrn blir det inte lika roligt, fiestan ska besiktas och kommer ruinera mig fullständigt. Sandra räknar med att jag måste ringa o be henne hämta mig efteråt. Hon är övertygad om att de sätter P för lilla Blås fortsatta liv där och då... Elaka människa. Det är ju bara hål på avgassystemet, trasig vindruta, trasig vindrutetorkare bak, dåligt batteri och uttjänta bromsskivor både fram o bak. Vad kan det kosta o fixa? En hundring, typ?? ;-)

3 kommentarer:

  1. Blir lite förvånad att du orkar engagera dig i politken mittuppe i alla vardagsbestyr....din agenda är överfull som den är....var får du all energi ifrån??? Skicka över lite till mig är du snäll!!
    Puss /Mams

    SvaraRadera
  2. Alla jag frågat i min bekantskapskrets som inte läser till sjuksköterskor klarar av lite spädning. Det rör sig om enkela bråk och alla har väl blandat lite saft? Men det kanske bara är vi rödgröna som kan tänka logiskt. /puss

    SvaraRadera
  3. Hahaha, ni rödgröna kan ju inte tänka logiskt, har du inte följt debatterna på TV?? Rödgröna lovar ut sina miljoner o berättar hur de vill ha det, skillnaden mot det andra blocket är att de blå faktiskt har en PLAN för hur målen ska uppnås!! Vad är svaret då? På den där superenkla uppgiften? Ge mig rätt svar o avslöja vem du är!

    SvaraRadera